15 mai 2019 - Stiri

Maine se schimba legea taximetriei. Dispar Uber si Taxify?

Modificările operate de Executiv la Legea taximetriei, adoptate ca urmare a protestelor taximetriştilor, vor intra în vigoare joi. Reprezentanţii Uber şi Taxify spun că aplicaţiile nu pot fi închise, dar va rămâne la latitudinea şoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu.

Executivul a adoptat pe 29 martie ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii 38/2003 care reglementeaza transportul in regim de taxi si de inchiriere, printre altele eliminand din lege expresia "in mod repetat".

Decizia venea ca urmare a protestelor repetate ale taximetristilor, care s-au strans in fata Guvernului cerand sa fie reglementata activitatea de ridesharing. Protestatarii acuzau ca in Romania ar fi peste 100.000 de persoane neautorizate care practica ride-sharing.

Asadar, in urma modificarilor, a fost eliminata sintagma ,,in mod repetat" din Legea 38/2003, astfel incat ,,sanctiunea sa fie aplicabila atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public in mod ilegal".

"Am adoptat o OUG indelung dezbatuta in spatiul public, care modifica legea 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere. Am operat doua modificari, am transferat atributiile privind organizarea si efectuarea transportului in regim de inchieriere de la autoritatile admininstratiei publice locale la Autorietatea Rutiera Romana. Aceasta modificare a stat in transparenta decizionala timp de 10 zile, inclusiv autoritatile locale au fost de acord si n-au ridicat observatii vizavi de acest punct. A doua modificare pe care am operat-o, am eliminat expresia <>, astfel incat sanctiunea sa fie aplicabila atat persoanelor fizice cat si persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public in mod ilegal", a explicat la acea vreme Daniel Suciu, viceprim-ministru si ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.

Printre modificari:

Articolul II (1) Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. exercita atributiile ce revin potrivit Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatilor administratiei publice locale, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti, referitoare la autorizarea si efectuarea transportului in regim de inchiriere. (2) In realizarea atributiilor prevazute la alin. (1), Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. este autoritate de autorizare.

La acea veme autoritatile dadeau asigurari ca masura nu este impotriva cuiva, ci pur si simplu de reglementare, iar legat de Uber sau alte aplicatii de acest fel, spuneau ca vor veni cu un proiect care sa reglementeze si activitatea de ride-sharing.

"S-a constituit un grup de lucru alaturi de colegii nostri de la Mibnisterul Transporturilor si in maxim trei saptamani vom avea si un act normativ care sa reglementeze si activitatea de ride-sharing", a completat Suciu.

Totusi reglementarile raman neclare, iar modificarile la legea taximetriei intra in vigoare joi.

In aceste conditii se pune intrebarea ce se va intampla cu aplicatii precum Uber sau Taxify.

,,Aplicatiile nu se pot inchide, pentru ca ele opereaza la nivel mondial", a declarat petru MEDIAFAX Catalin Codreanu, presedintele Coalitiei pentru Economia Digitala, care reprezinta companiile Uber si Bolt.

Insa acesta admite ca ramne la latitudinea soferilor daca vor mai onora comenzile.

,,Pe piata din Romania este posibil sa existe o ingreunare pentru clienti in a gasi o masina, pentru ca va ramane la latitudinea soferilor daca mai ies sau nu pe traseu, pentru ca, in lipsa unei reglementari a pietei de ride-sharing, sanctiunile politiei vor fi mult mai usor de aplicat si drastice, cum ar fi ridicarea placutelor de inmatriculare sau a talonului pe o perioada de 6 luni. Asta se va traduce in timpi foarte mari de asteptare pentru clienti si o aglomerare a Bucurestiului, pentru ca oamenii vor apela la masina personala. Exista demersuri facute chiar din momentul modificarii legii taximetriei, la sfarsitul lui martie, doar ca acestea sunt rezultatele. Noi in continuare dorim sa avem o lege care sa reglementeze activitatea, astfel incat sa stim la ce sa ne raportam, care sunt autoritatile care sa ne reglementeze, care sa fie documentele de care au nevoie soferii, ne dorim o legislatie specifica zonei de ride-sharing", a mai spus Catalin Codreanu.

Potrivit datelor aparute in spatiul publlic, zeci de mii de soferi folosesc aplicatiile online de ride-sharing, iar numarul clientilor se ridica la aproximativ doua milioane.

Sursa : www.mediafax.ro