06 dec 2018 - Curtea Constituţionala

Prevedere din Legea 51/1991 privind securitatea nationala, picata la CCR

Curtea Constitutionala a Romaniei – condusa de Valer Dorneanu (foto) – a stabilit joi, 6 decembrie 2018, neconstitutionalitatea unei prevederi din Legea 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei a picat la CCR.

Este vorba despre o sintagma din articolul 3, litera f) al respectivului act normativ:

„Constituie amenintari la adresa securitatii nationale a Romaniei urmatoarele: [...] f) subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni care au ca scop inlaturarea prin forta a institutiilor democratice ale statului ori care aduc atingere grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor romani sau pot aduce atingere capacitatii de aparare ori altor asemenea interese ale tarii, precum si actele de distrugere, degradare ori aducere in stare de neintrebuintare a structurilor necesare bunei desfasurari a vietii social-economice sau apararii nationale”.

Comunicatul complet al CCR (vezi facsimil):

„In ziua de 6 decembrie 2018, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.d) din Constitutia Romaniei, al art.11 alin.(1) lit.d) si al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere exceptia de neconstitutionalitate a sintagmei „ori altor asemenea interese ale tarii" cuprinsa in dispozitiile art.3 lit.f) din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei si a celor ale art.4 alin.(2) din Legea nr.255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale.

Dispozitiile criticate au urmatorul continut:

- Art.3 lit.f) din Legea nr.51/1991: „Constituie amenintari la adresa securitatii nationale a Romaniei urmatoarele: [...] f) subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni care au ca scop inlaturarea prin forta a institutiilor democratice ale statului ori care aduc atingere grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor romani sau pot aduce atingere capacitatii de aparare ori altor asemenea interese ale tarii, precum si actele de distrugere, degradare ori aducere in stare de neintrebuintare a structurilor necesare bunei desfasurari a vietii social-economice sau apararii nationale. ";

- Art.4 alin.(2) din Legea nr.255/2013: „Nulitatea oricarui act sau oricarei lucrari efectuate inainte de intrarea in vigoare a legii noi poate fi invocata numai in conditiile Codului de procedura penala. "

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sintagma „ori altor asemenea interese ale tarii” cuprinsa in art.3 lit.f) din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei este neconstitutionala.

Cu unanimitate de voturi a respins, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.4 alin.(2) din Legea nr.255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale.

In motivarea solutiei de admitere pronuntate, Curtea a constatat ca sintagma „ori altor asemenea interese ale tarii” incalca prevederile constitutionale cuprinse in art.1 alin.(5) care consacra principiul legalitatii – in componenta sa referitoare la claritatea si previzibilitatea legii, art.26 referitor la viata privata si art.53 care reglementeaza conditiile restrangerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Curtea de Apel Brasov - Sectia penala.

Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Sursa foto: Q Magazine

Sursa : www.juri.ro