10 mar 2020 - Curtea Constituţionala

Motivarea CCR pe conflictul intre Presedintie si Parlament pe tema Orban prim-ministru: Propunerea unui premier cu scopul de provoca o criza politica contravine flagrant Constitutiei

CCR arată, în motivarea deciziei că există conflict de natură constituţională între Preşedinţie şi Parlament din cauza desemnării lui Ludovic Orban în funcţia de premier, că propunerea de desemnare a unui prim-ministru cu scopul de a provoca o criză politică „contravine flagrant Constituţiei”.

Curtea Constitutionala a stabilit, in 24 aprilie, cu majoritate de voturi, ca exista conflict juridic de natura constitutionala intre Presedintie si Parlament din cauza desemnarii lui Ludovic Orban in functia de premier de catre seful statului Klaus Iohannis.

,,Desemnarea unui candidat la functia de prim-ministru cu scopul de a provoca o criza politica de natura sa conduca la alegeri anticipate, implicand, ca etapa intermediara, dizolvarea Parlamentului, determina ca ceea ce constituie, in mod obisnuit, efectul unor incercari nereusite de a forma un nou Guvern sa se transforme intr-un scop declarat, urmarit si asumat de autoritati publice de rang constitutional. Or, o asemenea conduita contravine in mod flagrant spiritului Constitutiei si loialitatii constitutionale", arata Curtea Constitionala (CCR), in motivarea publicata marti.

De asemenea, judecatorii constitutionali subliniaza ca presedintele Romaniei a sustinut, prin declaratiile publice si actul desemnarii, un candidat la functia de prim-ministru care, la randul sau, a declarat public ca urmareste respingerea de catre Parlament a doua cereri de investitura a Guvernului si declansarea dizolvarii Parlamentului in conditiile art.89 din Constitutie.

,,Desigur ca sesizarile privesc un conflict juridic de natura constitutionala intre Presedinte si Parlament, astfel incat, aparent, conduita candidatului la functia de prim-ministru excedeaza obiectului acestei cauze. Aceasta conduita prezinta insa relevanta pentru aprecierea conduitei constitutionale a Presedintelui Romaniei. Urmand logica textelor constitutionale de referinta analizate si actionand cu loialitate constitutionala, Presedintele Romaniei ar fi trebuit sa excluda, de plano, un candidat care se pronunta, atat inainte, cat si in timpul si dupa consultari, in sensul ca va contribui la respingerea celor doua propuneri de Guvern care vor fi formulate, pentru a se intruni conditiile constitutionale care sa permita Presedintelui Romaniei "sa dizolve acest Parlament" ", arata sursa mentionata.

CCR mai arata ca desemnarea realizata in aceste conditii, precum si faptul ca declaratiile publice ale lui Iohannis si Orban duc la concluzia ca a existat o intentie comuna de a intra ,,in logica alegerilor anticipate".

,,Presedintele Romaniei a desemnat in calitate de candidat la functia de primministru, in data de 6 februarie 2020, aceeasi persoana care ocupa functia de prim-ministru al Guvernului caruia Parlamentul i-a retras increderea prin adoptarea unei motiuni de cenzura cu doar o zi inainte, in data de 5 februarie 2020. Aceasta, in absenta oricarui element de natura sa creeze convingerea Presdintelui Romanei ca, in decurs de o zi, s-ar fi schimbat ceva in privinta optiunii parlamentare, ceea ce demonstreaza, ab initio, o ignorare a rolului si vointei Parlamentului exprimate prin adoptarea motiunii de cenzura, asadar utilizarea procedurii prevazute de art.103 alin.(1) din Constitutie contrar scopului pentru care a fost instituita", mai arata judecatorii constitutionali.

Sursa : www.mediafax.ro