25 apr 2019 - Curtea Constituţionala

Iohannis a sesizat CCR pe o lege privind mutarea prefecturii din judetul Bacau: Formularile sunt neclare si imprevizibile

Klaus Iohannis a sesizat CCR în legătură cu Legea privind trecerea unui imobil din domeniul public al statului în cel al judeţului Bacău. Preşedintele susţine că forma în vigoare prevede că bunurile fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice a statului, iar modificările legislative sunt neclare.

Sesizarea vizeaza Legea pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publica si pentru trecerea unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea Institutiei Prefectului - Judetul Bacau, in domeniul public al judetului Bacau, informeaza Administratia Prezidentiala, intr-un comunicat de presa remis, joi, MEDIAFAX.

Legea in cauza, adoptata de Parlament, a fost trimisa spre promulgare presedintelui Iohannis pe 6 aprilie.

,,Potrivit dispozitiilor art. 860 alin. (3) din Codul civil: ,,Bunurile care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale potrivit unei legi organice nu pot fi trecute din domeniul public al statului in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale sau invers decat ca urmare a modificarii legii organice. In celelalte cazuri, trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale si invers se face in conditiile legii". Acest articol contine doua teze: prima teza vizeaza bunurile ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice a statului, iar teza a doua bunurile aflate in domeniul public al statului, dar care nu fac obiectul exclusiv al proprietatii publice", arata seful statului, in textul sesizarii catre CCR.

Klaus Iohannis argumenteaza ca modificarile aduce Legii 213/1998 nu arata distinctia intre bunurile publice care fac sau nu obiectul exclusiv al proprietatii publice, precizand ca formularile sunt neclare si imprevizibile.

,,Completarea prin legea criticata a art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publica, in sensul adaugarii posibilitatii trecerii unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale prin lege, fara a se face distinctie dupa cum bunurile fac sau nu obiectul exclusiv al proprietatii publice, lipseste norma de claritate, precizie si previzibilitate, prin raportare la teza intai a art. 860 alin. (3) din Codul civil, fiind contrara art. 1 alin. (5) din Constitutie in dimensiunea sa referitoare la calitatea legii. Un argument suplimentar incalcarii acestei norme constitutionale este reprezentat de faptul ca, in prezenta unor modalitati alternative de trecere a unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ teritoriale, nu este clar care modalitate va fi aleasa si in baza caror criterii", mai spune sursa citata.

Seful statului mai spune ca transferarea unui bun public din domeniu public al statului in cel al unei unitati administrativ teritoriale incalca prevederile Constitutiei, fiindca nu mentioneaza conditiile in care poate fi facut acest transfer.

,,In plus, aceasta norma poate fi interpretata in sensul in care si un bun care nu face obiect exclusiv al proprietatii publice ar putea fi transferat din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale prin lege, acest lucru fiind contrar art. 1 alin. (4) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, asa cum instanta constitutionala a retinut in jurisprudenta sa. Din acest motiv, apreciem ca reglementarea incompleta din continutul art. I, fara mentionarea conditiilor in care un astfel de transfer poate fi facut prin lege incalca exigentele de calitate a legii instituite de art. 1 alin. (5) din Constitutie, reprezentand si o incalcare a separatiei puterilor in stat, contrar art. 1 alin. (4) din Constitutie, in conditiile in care s-ar permite legiuitorului sa transfere bunuri ut singuli care nu fac obiect exclusiv al proprietatii publice, incalcandu-se competenta Guvernului de a adopta o hotarare de Guvern in acest sens", a completat Iohannis.

De asemenea modificarile legislative incalca jurisprudenta CCR, prin faptul ca a fost deschisa posibilitatea adoptarii unor legi cu caracter individual pentru bunuri aflate in proprietatea publica a statului.

,,Prin modificarea adusa art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publica si prin reglementarea posibilitatii ca ,,trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale se face prin lege sau (...) prin hotarare a Guvernului" se deschide posibilitatea adoptarii unor legi cu caracter individual pentru bunuri aflate in proprietatea publica a statului, dar care nu fac obiectul exclusiv al proprietatii publice. Acest lucru contravine chiar rolului Parlamentului si functiei sale de legiferare, precum si principiului separatiei puterilor in stat. Adoptarea unor legi cu caracter individual, asa cum a retinut Curtea Constitutionala in jurisprudenta precitata, aduce atingere principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constitutie, viciu care afecteaza legea in ansamblu. O lege, adoptata in conditiile de mai sus, contravine principiului constitutional al egalitatii in drepturi, astfel cum isi gaseste expresie in art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala, avand caracter discriminatoriu si, ca atare, este sub acest aspect in totalitate neconstitutionala. ", a mai sustinut Iohannis.

Sursa : www.mediafax.ro