04 feb 2019 - Curtea Constituţionala

Este obligatorie o lege sau o OUG care sa stabileasca termenele in care Presedintele trebuie sa-si exercite atributiile constitutionale

Este absolut obligatoriu un act normativ care sa stabileasca termenele in care autoritatile publice – Presedintele, Guvernul sau Parlamentul – trebuie sa-si exercite atributiile constitutionale.

Poate fi lege sau ordonanta de urgenta, necesitatea acesteia din urma fiind determinata de urgenta restabilirii starii de constitutionalitate, incompatibila cu orice blocajul institutional creat de tergiversarea indeplinirii unor obligatii constitutionale.

Pentru reinstaurarea suprematiei Constitutiei, orice intarziere, inclusiv urmarea procedurii legislative simple, este nepermisa. Constitutia se aplica incontinuu, fara pauze ori intreruperi.

Curtea Constitutionala a dezvoltat principiul colaborarii loiale intre autoritati, care deriva chiar din principiul loialitatii constitutionale, care reprezinta atasamentul fata de valorile constitutionale, respectarea Constitutiei in litera si in spiritul acesteia, indeplinirea cu buna credinta a obligatiilor si respectarea drepturilor pe care Constitutia le prevede, incadrarea in limitele de competenta stabilite de textele constitutionale si respectarea competentei reglementate pentru toate autoritatile publice, cooperarea, colaborarea, consultarea in indeplinirea competentelor concurente.

In baza acestui principiu, de exemplu, Curtea Constitutionala a stabilit ca procedura numirii ministrilor presupune colaborare loiala intre Presedintele Romaniei si primul-ministru. Presedintele Romaniei, neavand drept de veto, poate sa ceara primului-ministru o singura data, motivat, sa faca o noua propunere de numire a altei persoane in functia de ministru, motivele cererii Presedintelui Romaniei neputand fi cenzurate de primul-ministru.

Problema este ca in Constitutie nu sunt trecute termene in care Presedintele, sau alte autoritati publice, trebuie sa-si exercite atributiile ce le revin potrivit legii supreme ori potrivit principiului colaborarii loiale.

Nefiind trecute astfel de termene, in practica autoritatile tind sa tergiverseze exercitarea atributiilor, de regula urmarind castiguri pur politice sau electorale. Este ceea ce se intampla frecvent in practica institutiei prezidentiale in raporturile sale cu Guvernul. Presedintele exploateza la maximum inexistenta expresa a unor termene, prin acest comportament pasiv nefacand altceva decat sa creeze sau sa agraveze conflictele juridice de natura constitutionala intre autoritatile publice, cu efectul crearii unor blocaje institutionale.

Astfel fiind, legiuitorul, tinut sa garanteze continua aplicare a Constitutiei in statul de drept care este Romania, are obligatia sa dea expresie spiritului Constitutiei si obligatiei la colaborare loiala dezvoltate de CCR si sa instituie termenele maxime in care autoritatile publice trebuie sa-si exercite competentele si obligatiile constitutionale.

In ce priveste intinderea acestor termene, trebuie plecat de asemenea de la Constitutie. Ele trebuie sa fie rezonabile, adica nici prea scurte (astfel incat sa stirbeasca dreptul de apreciere al autoritatii publice), dar nici prea lungi (astfel incat sa poata duce la crearea unor blocaje datorita pasivitatii si intentiei de tergiversare).

Pentru Presedintele Romaniei, Constitutia prevede un termen de 20 zile in care acesta are obligatia de a promulga o lege adoptata de Parlament. Este termenul cel mai apropiat care trebuie luat in calcul pentru normativivizarea obligatiei de a actiona a Presedintelui Romaniei in cazuri similare.

De exemplu, Presedintele este cel care numeste judecatorii definitivi in functie. In lipsa unui termen, Presedintele practic bloca, neconstitutional si abuziv, numirea oricarui judecator care ii este incomod, invocand absenta termenului si tergiversand la nesfarsit numirea, care este o formalitate, de exemplu ani de zile. Este doar un exemplu teoretic, dar el poate fi extrapolat si la relatia constitutionala stabilita intre Presedinte si Guvern.

Un alt termen prevazut de Constitutie este cel de 10 zile in care prim-ministrul desemnat trebuie sa Parlamentului votul de incredere asupra listei Guvernului.

Termenul maxim prevazut de Constitutie pentru neexercitarea atributiilor constitutionale si legale este cel de 45 de zile, care, teoretic, poate duce la constatarea imposibilitatii exercitarii functiei.

Intre aceste limite, 10 zile minimum si 45 maximum, as vedea eu reglementata problema termenelor in care autoritatile publice trebuie sa fie obligate sa-si exercite atributiile legale si constitutionale pe care le au.

Daca legiutorul, prin lege sau prin ordonanta de urgenta, nu reglementeaza aceasta problema inseamna sa lasam aplicarea Constitutiei la arbitrariul persoanelor care reprezinta la un moment dat diferitele autoritati publice, ceea ce este de neacceptat intr-un stat in care loialitatea autoritatilor fata de Constitutie este obligatia suprema.

Sursa text: Facebook

Sursa foto: Ziarul de Vrancea

Sursa : www.juri.ro