12 iul 2019 - Curtea Constituţionala

DECIZIA CCR PRIVIND STRATEGIA ROMANIA 2040 - “Determina serioase indoieli cu privire la efectele pe care legea le-ar putea produce”

Lumea Juridica prezinta motivarea Deciziei 404/2019 privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii privind elaborarea si actualizarea Strategiei nationale pe termen lung „Romania 2040”.

Sesizarea a fost formulata de un numar de 80 de deputati apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal, Uniunii Salvati Romania si Partidului Miscarea Populara.

Extras din decizia CCR:

“Potrivit expunerii de motive, elaborarea acestei legi a fost determinata de necesitatea ca evolutia pe termen lung a Romaniei sa aiba o programare strategica, 'astfel incat politicile economice si sociale implementate sa valorifice potentialul si avantajele comparative ale tarii noastre'. Se mai arata ca, 'in vederea asigurarii reprezentativitatii si consensului national Strategia «Romania 2040» va fi elaborata sub egida Parlamentului, care va sigura conducerea si coordonarea intregului proces'. Schimbarile preconizate, reflectate in textul legii, constau, in esenta, in infiintarea in vederea elaborarii strategiei mentionate, a Comisiei 'Romania 2040' organism consultativ, fara personalitate juridica, avand ca atributii principale pregatirea proiectului de strategie, fundamentarea acesteia, realizarea de scenarii de dezvoltare si armonizare si integrarea contributiilor institutiilor publice, a partidelor si organizatiilor neguvernamentale. Aceasta Comisie este condusa de presedintele Camerei Deputatilor si este alcatuita din reprezentanti ai Guvernului Romaniei, Presedintiei Romaniei, ai partidelor parlamentare, ai comisiilor de specialitate din

Senat si Camera Deputatilor, ai Academiei Romane, ai Consiliului de Programare Economica si ai Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, personalitati ale stiintei, din mediul academic si universitar, desemnati de conducerea Comisiei 'Romania 2040', la propunerea Consiliului de Programare Economica. Activitatea Comisiei se va finaliza cu proiectul unor documente, respectiv: declaratia politica de asumare a Strategiei nationale pe termen lung 'Romania 2040', Strategia nationala pe termen lung 'Romania 2040', prognozele si scenariile de dezvoltare, precum si detalierea acestora sub forma unui raport de fundamentare, propuneri de actualizare a strategiilor sectoriale si principalelor politici publice necesare pentru implementarea Strategiei 'Romania 2040'. Se mai stabileste ca Strategia 'Romania 2040' se va actualiza in functie de schimbarile din contextul international si de evolutiile economic-sociale interne, la un interval de 3 ani, actualizarea realizandu-se de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza si fiind prezentata Guvernului si Parlamentului dupa avizarea de catre Consiliul de Programare Economica. (…)Vazand parcursul legislativ al legii criticate, Curtea constata ca in Camera Deputatilor legea a fost modificata substantial fata de forma initiatorului si, respectiv, forma adoptata de Senat, fiind admise amendamente la toate cele 11 articole ale proiectului. Aceasta modificare de ordin cantitativ, care nu ar fi de natura, in sine, sa determine neconstitutionalitatea legii, este dublata insa de o modificare de conceptie/viziune/filosofie a reglementarii. (…)Din analiza comparata a documentelor privind initierea şi desfaşurarea procesului legislativ in cauza, respectiv a proiectului de lege depus de Guvern, a formei adoptate de Senat, ca prima Camera sesizata, şi a celei adoptate de Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, se constata ca exista deosebiri majore de continut, precum si o configuratie semnificativ diferita intre forma initiatorului şi a primei Camere sesizate, pe de o parte, şi forma adoptata de cea de-a doua Camera, pe de alta parte. Este vorba despre scopul reglementarii (conceperea unui cadru institutional pentru a asigura consensul national in privinta evolutiei pe termen lung a Romaniei, care s-a transformat intr-un cadru de dezbateri, fara a rezulta insa cu claritate valoarea acestor dezbateri in economia proiectelor adoptate de Comisia constituita), coordonarea/conducerea procesului de elaborare a proiectului documentului de politici publice si celor aferente (restrans de la Parlament la Camera Deputatilor), instituirea de obligatii pentru Guvern, asadar, implicit, conferirea de efecte juridice obligatorii unor proiecte de acte cu care se finalizeaza activitatea Comisiei 'Romania 2040' (in sensul ca apar reglementate expres obligatii ale Guvernului in aplicarea unui document care, potrivit celorlalte dispozitii ale legii, ar fi doar in stadiu de proiect).

Astfel fiind, Curtea constata incalcarea principiului bicameralismului, cu consecinta neconstitutionalitatii legii in ansamblul sau”.

Decizia CCR

Sursa : www.juri.ro