17 apr 2020 - Notari

Notariatele, reducere drastică a încasărilor. Aflaţi ce acte se fac, ce declaraţie este obligatorie şi cum a fost afectată activitatea

Autor: S. A.

În toată această perioadă, de instituire şi prelungire a stării de urgenţă, nu numai casele de avocatură au suferit în urma  impactului crizei economice şi financiare aflate la debut, ci şi notariatele.

Monitorul Justiţiei a apelat la notarul public Mihaela Tropcea (fost judecător) şi la lectorul universitar de la Facultatea de Drept al Universităţii Bucureşti, Jean Andrei (angajat al unui birou notarial), pentru a afla ce probleme întâmpină notariatele în această perioadă, cum se desfăşoară activitatea notarială şi cum a fost afectată, în ansamblu, activitatea notarilor.

Notarul public Mihaela Tropcea ne-a declarat că, din aprecierea punctuală pe care o poate face până la această oră, raportată la activitatea biroului său notarial, activitatea în această perioadă a stării de urgenţă a fost afectată în proporţie de circa 75 la suta.

„Practic, în această perioadă am soluţionat acte si proceduri notariale care aveau, anterior, un termen stabilit (succesiuni, divorţuri, acte adiţionale la promisiuni de vânzare încheiate anterior. Au fost şi două situaţii în care cumpărătorii s-au răzgândit chiar în ziua în care urmau să încheie tranzacţia, având credit ipotecar care fusese aprobat de bancă, credit la care au şi renunţat. În această perioadă, au fost şi sunt puţine solicitări, majoritatea privesc procurile, declaraţii, testamente, consultaţii privind tranzacţii imobiliare şi succesiuni. Cred că şi colegii mei se confruntă cu situaţii asemănătoare.”

Întrebată dacă angajaţii biroului său notarial au suferit în sensul diminuării salariilor sau au intrat în şomaj tehnic, notarul Mihaela Tropcea a spus că până acum nu s-au tăiat salarii şi nu s-a apelat la şomajul tehnic, „dar nu se ştie cum vor evolua lucrurile”.

Lectorul universitar, Jean Andrei, a declarat pentru Monitorul Justiţiei că notariatul din Bulevardul Elisabeta, unde este angajat, şi-a redus considerabil activitatea: “Se efectuează doar acte care au un caracter urgent, cum ar fi procurile, declaraţiile, contractele de vânzare în baza unor antecontracte deja făcute şi care au ajuns la scadenţă. De menţionat, însă, că fenomenul restrângerii activităţii biroului nostru notarial s-a manifestat încă de la începutul acestui an, pe fondul degradării situaţiei economice din întreaga ţară.”

Jean Andrei a explicat cum se desfăşoară în mod concret activitatea notarială în această perioadă:

”În concret, activitatea norâtarială se desfăşoară numai pe bază de programări. Programările se fac telefonic sau prin e-mail, fixându-se anumite zile, astfel încât contactul cu clienţii să fie cât mai redus posibil. La început, au fost solicitate clienţilor declaraţii pe propria răspundere că nu au călătorit într-o zonă afectată de SARS-COV 2. În prezent, în momentul efectuării programării, se pune în vedere clienţilor obligativitatea întocmirii declaraţiei pe propria răspunere privind motivul părăsirii domiciliului, în conformitate cu ordonanţele militare emise succesiv pe perioada stării de urgenţă. Evident, pe fondul reducerii activităţi notariale, şi încasările biroului notarial au scăzut în mod corespunzător, dar aşa cum precizam, încă din luna ianiarie a acestui an, am asistat la o reducere a activităţii notariale a biroului nostru şi, pe cale de consecinţă, şi a încasărilor.

Serviciile notariale efectuate până acum, pe perioada stării de urgenţă, se rezumă, aşa cum am mai arătat, la autentificarea unor procuri, a unor declaraţii, şi mai rar a unor contracte de vânzare. Numărul actelor translative de proprietate a scăzut în mod drastic în această perioadă, însă această scădere a devenit vizibilă încă de la începutul anului 2020.”