07 mai 2021 - Avocaţi

Raportul Avocatului Poporului referitor la asistenta psihologica in centrele de retinere si arestare

In urma a zeci de vizite in centrele de retinere si arestare preventiva, Avocatul Poporului a emis un raport in care arata deficientele constatate, ce pot constitui o problema in sistem, motiv pentru care considera ca serviciile psihologice sunt importante atat la punerea in arest, cat si ulteior.

In perioada 2015-2020, Avocatul Poporului a efectuat 51 de vizite in centrele de retinere si arestare preventiva din Romania din subordinea Inspectoratului General al Politiei Romane, find intocmit Raportul cu privire la asistenta psihologica in cadrul centrelor de retinere si arestare preventiva - Extras din constatarile celor 51 de vizite ale Mecanismului National de Prevenire 2015-2020.

,,Raportul isi propune sa sublinieze insemnatatea asistentei psihologice pentru toate persoanele aflate in arest preventiv, precum si pentru persoanele din grupuri vulnerabile - minori, consumatori de droguri, femei, persoane cu dizabilitati, persoane cu afectiuni psihiatrice in evidenta, straini, LGBTI, persoane varstnice - astfel incat in cazul constatarilor unor deficiente majore sa contribuie la schimbarea legislatiei si a politicilor publice. Scopul raportului este de a ajuta la introducerea, expunerea si explicarea problemelor complexe dintr-un loc de retinere si arestare preventiva, atat autoritatilor competente, cat si unui public larg, venind totodata si in sprijinul personalului angajat din centrele de retinere si arestare preventiva", a transmis Avocatul Poporului.

Potrivit raportului, deficientele constatate la mai multe centre de retinere si arestare preventiva pot constitui o problema de sistem.

Astfel, se recomanda asigurarea evaluarii psihologice la depunerea in arest pentru identificarea oricaror nevoi de asistenta psihologica; evaluarea statusului psihic, a riscurilor fiecarei persoane private de libertate la depunere si a persoanelor care urmeaza un tratament psihiatric pentru stabilirea unui plan de tratament care sa includa (sau nu) o interventie psihologica/psihoterapeutica concomitent cu tratamentul psihiatric. Se recomanda si asigurarea serviciilor de psihologie clinica si psihoterapie prin psihologi cu competenta in psihologie clinica si psihoterapie, extinderea serviciilor astfel incat sa se raspunda potrivit nevoilor de asistenta psihologica, consiliere psihologica si psihoterapie ale persoanelor custodiate. Persoanele cu afectiuni psihice, care prezinta nevoi de evaluare clinica nu pot fi asistate de psihologi care au competente in psihologia aplicata in domeniul securitatii nationale.

Avocatul Poporului recomanda angajarea psihologilor sau contractarea serviciilor psihologilor cu competenta in psihologie clinica si psihoterapie care sa deserveasca centrele de retinere si arestare preventiva si asigurarea autoritatilor ca psihologii sunt cu adevarat independenti de personalul centrului de retinere si arestare preventiva, in acest scop trebuie sa se ia serios in considerare transferul de responsabilitate catre Ministerul Sanatatii.

O alta recomandare tine de cazarea detinutilor. AStfel, e necesar sa fie cel putin doua persoane in camera de detentie pentru diminuarea riscului suicidar si pentru reducerea sentimentului de izolare (in functie de fiecare caz) si evaluarea riscului suicidar prin scale/instrumente psihologice specifice. Este nevoie, de asemenea, de eficientizarea colaborarii cu unitatile medicale de psihiatrie in cazul persoanelor cu un diagnostic psihiatric sau cu nevoie de evaluare psihiatrica si asigurarea asistentei psihiatrice persoanelor adulte si minorilor.

Avocatul Poporului recomanda evaluarea si testarea persoanelor pentru consum de droguri si asigurarea tratamentului conform nevoilor clinice ale fiecarei persoane si eficientizarea colaborarii cu centrele regionale de prevenire, evaluare si consiliere antidrog in cazul persoanelor consumatoare de droguri si eficientizarea colaborarii cu directiile generale de asistenta sociala si protectia copiilor in cazul minorilor proveniti din centrele rezidentiale, precum si infiintarea, in unitatile de politie, a unor camere/sectii special destinate pentru custodierea minorilor care sa fie diferite de cele pentru custodierea adultilor (prin dotare, amenajare, facilitati), minorii sa beneficieze de conditii speciale care sa minimalizeze impactul incarcerarii.

Reamenajarea sectorului vizita si acordarea dreptului minorilor de a avea vizite fara dispozitive de separare in vederea diminuarii efectelor negative ale privarii de libertate asupra dezvoltarii fizice, psihice sau morale si in situatia vizitatorului minor si asigurarea permanentei in situatiile in care sunt custodiate femei, prin desemnarea prin ordin al sefului inspectoratului a unor agenti femei care sa asigure paza, supravegherea si transferul persoanelor private de libertate femei si adaptarea a cel putin unei camere si a unui grup sanitar pentru a fi utilizate de persoanele cu dizabilitati sunt alte recomandari ale Avocatului Poporului.

Se mai recomanda asigurarea unei pregatiri profesionale pentru lucratorii de politie care sa ofere o formare de baza cu privire la modul de abordare a persoanelor cu afectiuni psihice si alte categorii vulnerabile (minori, LGBTI etc.). Adoptarea unor strategii, politici si regulamente interne, manuale, pentru protejarea si tratarea corespunzatoare a detinutilor LGBTI, dar si asigurarea ca o parte rezonabila din zi (adica opt ore sau mai mult), sa fie petrecuta in afara camerelor, persoanele sa fie implicate intr-o activitate de natura variata (munca, cu valoare vocationala, educatie, sport, recreere). Crearea unor spatii pentru activitati comune si asigurarea unui program de activitati zilnice pentru minori.

Sursa : www.mediafax.ro