26 mar 2020 - Fiscal

Procedura pentru obţinerea certificatelor de situaţie de urgenţă, publicată. Operatorii economici ce pot beneficia de sprijinul guvernamental

Autor: Eduard Popescu

Procedura pentru acordarea Certificatelor de situaţie de urgenţă, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în perioada aceasta a fost publicată, miercuri, în Monitorul Oficial. Vor exista două tipuri de certificate, respectiv unul albastru şi unul galben, de care vor putea beneficia firmele care îndeplinesc anumite condiţii, indiferent de domeniul în care activează.

Ordinul ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 248 din 25 martie 2020, moment de la care a şi intrat în vigoare. 

Măsurile cuprinse în actul normativ vizează operatorii economici ce şi-au redus total sau parţial activitatea economică în perioada acesta, fie din cauza unor măsuri impuse de autorităţi pentru combaterea epidemiei de coronavirus (prin cele trei ordonanţe militare publicate până acum), fie din cauza reducerii activităţii economice în contextul situaţiei din această perioadă.

Certificatele sunt necesare contribuabililor ce vor să beneficieze de măsurile de sprijin adoptate de Guvern prin ordonanţele de urgenţă 29 şi 30 din 2020, cum ar fi amânarea plăţii utilităţilor şi a chiriilor, pe perioada stării de urgenţă, sau decontarea indemnizaţiilor de şomaj tehnic pentru firmele care şi-au întrerupt activitatea. 

Potrivit actului normativ, există două tipuri de certificate, astfel:

TIP 1 - ALBASTRU eliberat pentru operatorii economici la care activitatea a fost închisă total sau parţial prin decizia autorităţilor competente;

TIP 2 - GALBEN pentru acei operatori economici ce şi-au redus activitatea, în sensul că încasările din luna martie şi următoarele sunt mai reduse cu cel puţin 25% faţă de media lunilor ianuarie şi februarie.

Patru aspecte esenţiale ale ordinului, din perpesctiva avocatului Tudor Colţan

Într-o postare pe pagina personală de Facebook, avocatul Tudor Colţan din Baroul Bucureşti a salutat măsurile cuprinse în actul normativ, menite să sprijine mediul de afaceri.

Astfel, dispoziţiile din actul normativ sunt corelate cu reglementările din OUG nr. 30/2020, respectiv la cele doua categorii de companii care pot beneficia de şomajul tehnic. Certificatul pentru situaţii de urgenţă este necesar pentru decontarea şomajului tehnic de către bugetul fondului de şomaj pentru unii angajatori, sau după caz pentru invocarea situaţiei de forţă majoră de către întreprinderile mici şi mijlocii, având în vedere OUG nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

"Se corelează cu dispoziţiile din OUG nr. 30/2020, respectiv la cele doua categorii de companii care pot beneficia de somajul tehnic şi vom avea 2 tipuri de certificare: albastre (care se obţin de companiile care se încadrează pe art. XI, Alin. (2) lit. a) din OUG nr. 30/2020) şi galbene (care se obţin de companiile care se încadrează pe art. XI, Alin. (2) lit. b) din OUG nr. 30/2020)", a explicat Tudor Colţan, avocat de business. 

Astfel, de noile măsuri poate beneficia orice operator economic care se încadreză în categoriile menţionate anterior, indiferent de industrie. În forma iniţială, documentul enumera numai şase industrii eligibile. 

Pentru a obţine certificatul, solicitantul va trebui să încarce în platforma http://prevenire.gov.ro o serie de documente, printre care şi o declaraţie pe propria răspundere (modelul va fi disponibil pe platformă în zilele următoare). Documentele se vor semna electronic. 

Certificatele vor fi valabile fără semnătură şi ştampilă, iar verificarea lor se va putea face pe aceeaşi platformă deja amintită. 

Nu în ultimul rând, a fost eliminată măsura existenţei unei comisii care să verifice documentele, aşa cum se dorea iniţial.