26 iun 2022 - Servicii Secrete

Daniel Morar despre Centrul de Interceptari al SRI: ,,Problema Centrului National de Interceptari este ca el nu exista din punct de vedere legal"

,,Problema Centrului este ca el nu exista din punct de vedere legal. Si o sa ma explic. Prima referinta la Centrul National de Interceptari a aparut in 2016 prin Ordonanta Pruna. CNIC-ul, ca structura ca atare in cadrul SRI, functioneaza ca atare de 20 de ani, din 2002. Insa el functioneaza in baza unei hotarari CSAT, adica hotarari clasificate, secrete. Care nu e lege.

Este act administrativ...

Da. Functioneaza pe baza ordinelor si regulamentelor date de directorul SRI. Dar pana si in cele 2 hotarari - care sunt secrete - se precizeaza expres ca acest Centru este Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor in domeniul securitatii nationale. Deci nu se prevede nicidecum ca el isi desfasoara o activitate si in domeniul judiciarului. Pentru ca punerea in executare a unor mandate in dosarele penale tine de domeniul judiciarului si nu de securitatea nationala.Cand in 2022, cand s-a aprobat legea care a aprobat Ordonanta, Curtea a analizat acest aspect, a constatat ca nu stim de acest Centru decat faptul ca el exista si ca el face interceptarile.

Toate...Da, adica mai mult decat le spuneau chiar actele secrete. Si face asta de 20 de ani...", a declarat fostul judecator CCR, Daniel Morar, in emisiunea OFF/OnTheRecord, pe Aleph News.

Daniel Morar sustine ca judecatorii nu pot controla unitati militare care functioneaza pe hotarari secrete si n-au delimitate atributiile si competentele. In plus, in unele state europene, astfel de centre de interceptari sunt autoritati independente.

,,Da (n.r. are probleme de legalitate), pentru ca o institutie nu poate exista in ansamblul dreptului pozitiv prin simpla afirmare a existentei ei. O institutie nu poate exista prin faptul ca spunem: CNIC-ul face interceptari. Noi trebuie sa stim cine este CNIC, cand s-a nascut, ce atributii are, ce structura organizatorica, ce competente, cum ii poti contesta actele. Asta a cerut Curtea. Si aceasta a fost motivul pentru care Curtea a spus ca Centrul National de Interceptari trebuie reglementat.

Dincolo de asta, oricum controlul Inaltei Curti asupra CNIC-ului a fost declarat la randu-i neconstitutional. Dar chiar presupunand ca ar exista un control asupra Centrului National de Interceptari a Comunicatiilor - facut de un magistrat, acesti oameni, magistratii, nu pot sa efectueze un control daca nu stiu structura, atributiile, competentele, date respectivei autoritati, respectivei structuri de catre lege, nu prin hotarari secrete si clasificate. Hotararile secrete si clasificate sunt accesibile unor persoane, persoanelor care au tangenta in zona respectiva, dar in sfera judiciara nu se stie care sunt atributiile, care sunt competentele, cine lucreaza acolo...

I: Cum poate un judecator, chiar si de la ICCJ, sa controleze o unitate militara?

E vorba de o unitate militara, este o structura care functioneaza in cadrul Serviciului care este unitate militara. (...)

Exista varianta ca aceste Centre de Interceptari sa tina de sfera judiciara, exista varianta sa fie autoritate independenta. Pus sub control parlamentar, pentru ca gestioneaza informatii importante. Dar nicidecum intr-un stat democratic, nu trebuie sa fie la un serviciu de informatii. La noi, nu reusim sa facem pasi inainte pe linia scoaterii acestor autoritati de sub controlul serviciilor de informatii. Ceea ce - trebuie sa recunoastem - vine in totala contradictie cu caracterul unui stat democratic si deschis".

Sursa : www.mediafax.ro