05 mai 2021 - Ministerul de Justiţie

Ion Cristoiu: Cum a pierdut in chip jalnic disputa cu Klaus Iohannis ministrul Justitiei, USRPLUS-istul Stelian Ion

Publicistul Ion Cristoiu afirma ca gestul ministrului Justitiei, Stelian Ion, de a renunta la introducerea avizului obligatoriu al CSM la numirea sefilor de Parchete, odata cu noile modificari aduse Legilor Justitiei, este rezultatul presiunii unui ONG, folosit in trecut si de Traian Basescu, pentru a-i disciplina pe cei care nu asculta de presedintele Iohannis.

Redam integral editorialul publicat pe cristoiublog.ro:

,,Sarbatorirea moldo-valaha a Pastelui (stat la masa zile-n sir si, prin asta, umflarea inevitabila a burtii) are, printre alte efecte (punerea de kile-n plus, imbolnavirea de stomac, si mai ales umplerea Facebook-ului cu poze dedicate crapelnitei personalitatilor) si pe acesta, mai putin cunoscut:

Evenimentele petrecute inainte de Pasti sint completamente uitate de presa, dupa marea crapelnita, de a-i crede ca digestia grea a atins fatalmente memoria.

Altfel decit prin acest adevar nu-mi explic trecerea sub tacere a unui eveniment de la finele lui aprilie 2021 de o importanta iesita din comun:

Sfirsitul jalnic al confruntarii angajate cu Klaus Iohannis de Stelian Ion, ministrul Justitiei in chestiunea rolului detinut de CSM pe parcursul procedurilor de numire a sefilor la Parchete de la nivel central.

O scurta trecere in revista se impune.

Potrivit unui punct insemnat din Programul de guvernare, Stelian Ion, ministrul Justitiei din partea USRPLUS, s-a apucat, la finele lui ianuarie 2021 sa lucreze la Legile justitiei, mai precis la o noua modificare a Legilor Justitiei, printre cele mai modificate Legi din postdecembrism.

Luni, 29 martie 2021, ca urmare a muncii depuse, Stelian Ion e in masura sa prezinte, intr-o conferinta de presa, principalele noutati. Cea mai importanta dintre acestea ramine introducerea in procesul de desemnare a sefilor de la Parchete, intre ministru si Presedinte, a avizului obligatoriu de respectat al CSM:

<Una dintre cele mai importante chestiuni a fost numirea procurorilor de rang inalt. Solutia e ca astfel de numiri sa nu mai fie controversate. Am conferit un rol mai important Consiliului Superior al Magistraturii, al carui aviz pe aceste numiri, cel putin la avizul negativ, are o valoare de aviz conform. Este o cerinta care rezulta si din avizul Comisiei de la Venetia. Procedura este in felul urmator, pe scurt: ministrul Justitiei inainteaza o propunere catre Consiliul Superior al Magistraturii. Daca avizul este negativ din partea CSM, din partea Sectiei pentru Procurori, atunci procedura pur si simplu se intrerupe. Bineinteles, ministrul Justitiei poate reveni cu o alta propunere>.

In lucrarea Noaptea dreptatii romanesti de Ion Popa, carte de capatii pentru intelegerea procesului prin care in Romania s-a experimentat dictatura prezidentiala prin intermediul Justitiei penale, se arata ca, in 2005, la inceputul mandatului lui Traian Basescu, o modificare brutala a Legilor de pina atunci ale Justitiei transforma avizul obligatoriu al CSM la propunerile inaintate Presedintelui de catre ministrul Justitiei in aviz consultativ.

Actiunea de desemnare a Procurorului general, a procurorului sef al DNA si a procurorului sef al DIICOT e una dintre cele mai delicate operatiuni in democratia de fatada a Romaniei postdecembriste. Prin impunerea etichetei de penali tuturor celor care sint investigati de DNA sau DIICOT, eticheta care scoate pe cel anchetat din joc in materie de politica, pixul care semneaza numirile Procurilor sefi capata o importanta covirsitoare. Prin modificarile impuse de Traian Basescu, pixul e al presedintelui. Ministrul Justitiei, in cazul unui Guvern al Meu, propune in aceste functii pe cei doriti de presedinte. Cum potrivit modificarii avizul CSM e facultativ, presedintele se poate urina pe el daca e negativ despre o persoana pe care el a impus-o ministrului Justitiei.

Dependenti exclusiv de presedinte, sefii Parchetelor joaca dupa cum li se cinta - la drimba - de la Cotroceni. Daca presedintele vrea sa scape de un politician, chiar si din propria tabara, acesta e convocat la DNA sau la DIICOT, pus sub urmarire si transformat in penal. Si daca e deja penal trebuie sa demisioneze din functiile de partid si de stat detinute.

Propunerea lui Stelian Ion marca o salutara revenire a Romaniei la statul de drept.

Avizul negativ al CSM bloca ticalosia cu persoanele impuse ministrului de presedinte.

Pentru Klaus Iohannis, care mai are trei ani de mandat, introducerea avizului CSM conform insemna o lovitura mortala data puterii sale anticonstitutionale.

Fara pix, puterea sa asupra politicienilor, dar mai ales a politicienilor din propria tabara, cobora la zero.

Cind Stelian Ion a lansat propunerea asta, salutind-o, am asteptat reactia lui Klaus Iohannis.

Si ea a venit.

Mai intii sub forma unei mustrari adresate lui Stelian Ion de Ludovic Orban, pe 2 aprilie 2021, in chestiunea Legilor Justitiei:

<Proiectul care a fost trimis de ministrul Justitiei catre CSM nu este un proiect care sa fi fost discutat in coalitie si care sa fie supus unei dezbateri publice ample, asa cum de altfel solicita si Comisia de la Venetia atit in privinta legilor justitiei cit si in privinta codurilor penal si de procedura penala. Acestea trebuie sa se adopte printr-o ampla dezbatere in societate si sa reprezinte cu adevarat modificari ale legii care sa puna bazele unui sistem de justitie modern, la standarde europene>.

Reactia presedintelui a venit putin mai tirziu.

Pe 27 aprilie 2021, la Conferinta de presa, lui Klaus Iohannis i se aranjeaza o intrebare astfel incit el sa se poata pronunta asupra propunerii lui Stelian Ion. Pusa de trimisa TVR (institutia care deja napirleste de Dreapta in asteptarea sefilor pusi de noua Putere), intrebarea i-a dat lui Klaus Iohannis prilejul de a critica felul in care au fost intocmite Legile Justitiei:

<Totusi, mi se pare un pas care trebuie bine discutat, cum si intregul proiect trebuie mult mai bine discutat. A existat o dezbatere publica pe un proiect care a fost lucrat pe cind la Ministerul Justitiei a fost domnul ministru Predoiu. Acel proiect al ministrului Predoiu a fost discutat pe larg in diferite formate. Proiectul elaborat de ministrul Stelian Ion nu a fost dezbatut in aceste formate, ci a fost trimis direct CSM-ului spre avizare, ceea ce nu a corespuns nici intentiei coalitiei, nici spiritului legii, drept pentru care coalitia a infiintat o comisie de parlamentari care, impreuna cu ministrul, sigur, si cu alte autoritati, vor analiza aceste propuneri. Este evident ca in coalitie a existat o oarecare nemultumire pentru ca nu au fost consultati, lucru care, intre timp, s-a corectat.>

Evident, ne-am intrebat cu totii ce va face ministrul Justitiei la mustrarea adusa de Klaus Iohannis. Implicarea CSM cu aviz conform e un punct din Programul de guvernare al Coalitiei si unul dintre angajamentele URSPLUS in campania electorala.

Va da inapoi ministrul USRPLUS?

Intrebare legitima si daca ne gindim ca in ultima instanta Klaus Iohannis e doar Presedinte al Romaniei democratice si nu al Coreei de Nord.

Chestia cu avizul consultativ tine de vechea politica, a folosirii Justitiei ca papusa gonflabila pentru poftele politrucilor.

Joi, 29 aprilie 2021, a venit raspunsul. La Comisia juridica din Senat Stelian Ion a declarat in chestiunea avizului CSM:

<Este o chestiune asupra careia nu s-a decis inca, dar purtam discutii, este foarte posibil sa intervina anumite modificari, dar nu in sensul scaderii sau diminuarii substantiale a rolului CSM. In continuare rolul CSM va trebui sa creasca in cadrul acestei proceduri (...). Sunt variante de lucru (...). CSM-ul sa-si dea avizul pe o lista de candidati care sa fie avuta in vedere ulterior de catre ministrul Justitiei in evaluare, urmind ca apoi sa se faca propunerea catre presedinte. In niciun caz nu va fi scazut rolul presedintelui in aceasta procedura de numire>.

Carevasazica marele URSPLUS-ist a dat inapoi!

L-au convins argumentele lui Klaus Iohannis?

Nu.

L-au convins interventia in 29 aprilie 2021 a ONG-ului Expert Forum in chestiunea Legilor Justitiei:

<Trimiterea in Parlament a celor trei proiecte propuse de Ministerul Justitiei in forma actuala risca sa deschida o cutie a Pandorei, fiind greu de anticipat care va fi rezultatul si durata procesului legislativ. Vorbim despre aproximativ 550 de articole incluse in cele trei proiecte de acte normative, fiecare facind obiectul dezbaterilor parlamentare si putind fi eventual modificat.

Dupa publicarea de catre Ministerul Justitiei a proiectelor de lege in martie 2021, a devenit evident din luarile de pozitie publice ca propunerile anuntate nu sunt momentan agreate de toate cele trei partide politice din coalitia de guvernare, fiind criticata publicarea proiectelor fara consultarea prealabila si fara negocierea lor in coalitie.>

Expert Forum e un ONG folosit si de Traian Basescu pe post de bulan al Societatii civile impotriva celor care nu asculta de Domnul Presedinte. Multe dintre abuzurile Binomului SRI-DNA au beneficiat de sprijinul asa-zisei societati civile intruchipate de ONG-uri in genul Expert Forum.

Sint sigur ca darea inapoi din partea lui Stelian Ion si-a avut cauza in semnalul care a fost interventia Expert Forum.

Ceva gen:

Daca te incapatinezi s-o tii langa cu avizul CSM o sa ai mari batai de cap.

Cine i l-a trimis?

Ghici ciuperca, ce-i!"

NOTA: Acest editorial este preluat integral de pe cristoiublog.ro

Sursa : www.mediafax.ro