15 mai 2018 - Curtea Constituţionala

PNL si USR au sesizat CCR privind Legea finantarii partidelor si campaniilor electorale

Grupurile parlamentare ale PNL şi USR au sesizat, marţi, Curtea Constituţională cu privire la Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.

"Curtea Constitutionala a declarat, prin Decizia nr. 718/2017, neconstitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, aratand ca aceasta ,,contravine principiului bicameralismului, avand in vedere, in esenta, faptul ca, ignorand scopul initial si obiectul de reglementare al propunerii legislative, Camera Deputatilor - in calitate de Camera decizionala, a adoptat un numar impresionant (101) de amendamente, de natura sa transforme in mod radical, prin aportul lor cantitativ si calitativ, filosofia ce a stat la baza initierii demersului legislative si excluzand, astfel, prima Camera - cea de reflectie - de la procesul de legiferare, ce trebuie sa reprezinte opera intregului Parlament." Parlamentul a reexaminat legea, facand aplicarea art. 147 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia ,,In cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile, inainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor de accord cu decizia Curtii Constitutionale." Insa, in cazurile in care legea a fost declarata neconstitutionala in ansamblu, obligatia de punere in acord cu decizia Curtii Constitutionale nu subzista", se arata in documentul inaintat de Opozitie Curtii.

PNL si USR mai sustin, in sesizare ca modul de redactare al unor paragrafe este neclar si impredictibil.

"Sub acest aspect, invederam ca prin legea care face obiectul prezentei sesizari au fost introduse in Legea nr. 334/2006 mai multe texte cu exprimari interpretabile, printre care urmatoarele:

art. 52 alin. (1) pct. 36, conform caruia "Constituie contraventie (...) utilizarea altor tipuri de materiale de propaganda electorala decat cele permise de prezenta lege"; art. 52 alin. (2) pct. 1, conform caruia "Constituie contraventii (...) finantarea de catre partidul politic sau alianta politica a activitatii curente din alte surse de venit decat cele permise de prezenta lege"; art. 52 alin. (2) pct. 2, conform caruia "Constituie contraventii (...) finantarea de catre partidul politic sau alianta politica a activitatii curente din imprumuturi primite cu incalcarea conditiilor prezentei legi"; art. 52 alin. (2) pct. 4, conform caruia "Constituie contraventii (...) primirea si restituirea imprumuturilor in bani de catre partidul politic sau alianta politica cu incalcarea conditiilor prezentei legi"; art. 52 alin. (2) pct. 8, conform caruia "Constituie contraventii (...) folosirea de catre partidul politic a veniturilor provenite din subventii de la bugetul de stat pentru alte destinatii decat cele prevazute la art. 25 alin. (1)"; art. 52 alin. (2) pct. 11, conform caruia "Constituie contraventii (...) depunerea sau virarea contributiilor pentru campania electorala sau pentru referendum in alte conditii decat cele prevazute de prezenta lege"; art. 52 alin. (2) pct. 14, conform caruia "Constituie contraventii (...) finantarea campaniei electorale sau a campaniei pentru referendum din alte surse decat contributiile electorale depuse in conditiile prezentei legi"; art. 52 alin. (2) pct. 18, conform caruia "Constituie contraventii (...) producerea si/sau difuzarea materialelor de propaganda electorala in alte conditii decat cele prevazute de prezenta lege"."

Parlamentarii Opozitia mai arata cu propunerea de moficare a legii criticate trebuie sa vizeze abrograrea unui singur alineat al unui articol, dar expunerea de motive a initiativei legislative a fost "gresita" inca de cand proiectul a fost depus in Legislativ.

"Propunerea legislativa initiala nu a vizat decat abrogarea alin. (2) al art. 59 din Legea nr. 334/2006, pentru motivul ca reglementarile sale s-ar fi regasit si in dispozitiile art. 50 alin. (4) din aceeasi lege. Pe de alta parte insa, invederam ca expunerea de motive a fost gresita inca de la depunerea proiectului de lege, deoarece art. 50 alin. (4) are in vedere limitele controlului Autoritatii Electorale Permanente cu privire la finantarea organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, statuandu-se ca acest control care vizeaza in fapt incasarile si platile se poate exercita numai in ceea ce priveste perioada electorala si numai in legatura cu aceasta, pe cand art. 59 alin. (2) prevede o exceptie de la alin. (1) al aceluiasi articol, statuand ca organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au obtinut cate un singur mandat de deputat, in conditiile legii electorale, respectiv cate un singur mandat de consilier intr-o circumscriptie electorala, li se aplica numai prevederile legale privind finantarea campaniei electorale", completeaza sursa citata.

Sursa : www.mediafax.ro