30 mai 2018 - Curtea Constituţionala

Decizia Curtii Constitutionale NU da dreptul Ministrului Justitiei sa revoce procurorii sefi dupa bunul sau plac, asa cum afirma unii

Decizia Curtii Constitutionale NU da dreptul Ministrului Justitiei sa revoce procurorii sefi dupa bunul sau plac, asa cum afirma unii.

La fel, argumentul ca Presedintele este votat de milioane de persoane este complet irelevant in acest context, deoarece procurorii nu sunt nici subordonati si nici sub autoritatea Presedintelui.

Ceea ce spune azi Curtea Constitutionala este ca "Presedintele Romaniei, in temeiul prevederilor art.94 lit.c) din Constitutie, nu are o putere discretionara proprie in cadrul procedurii de revocare, ci o putere de verificare a regularitatii acesteia. Rezulta ca prerogativa Presedintelui Romaniei de a revoca procurorul din functia de conducere se circumscrie exclusiv unui control de regularitate si legalitate a procedurii. Astfel, Presedintele Romaniei nu are competenta constitutionala de a opune argumente de oportunitate in raport cu propunerea de revocare din functie initiata, in conditiile legii, de ministrul justitiei."

Din acest paragraf se desprind urmatoarele:

1. Propunerea de revocare nu poate fi facuta de ministrul justitiei discretionar si abuziv, ci doar "in conditiile legii".

2. La randul sau, Presedintele nu poate respinge cererea de revocare discretionar, pe motive de oportunitate.

3. Presedintele, in procedura de revocare, nu are un rol decorativ, luand doar act de propunerea de revocare venita de la ministrul justitiei, ci are dreptul si obligatia de a verifica daca procedura este legala si daca motivele invocate de ministrul justitiei se incadreaza – in fapt si in drept – in conditiile de revocare prevazute IN MOD LIMITATIV de lege.

Intr-o postare anterioara pe Facebook, din data de 18 aprilie, am explicat tocmai aceste aspecte.https://www.facebook.com/dana.girbovan.5/posts/1714924828553958

In mod evident asadar, refuzul Presedintelui Iohannis de revocare a procurorului sef DNA pe motive de oportunitate a fost unul facut cu incalcarea limitelor sale constitutionale si, din acest punct de vedere, decizia Curtii era previzibila.

Mai mult, Presedintele trebuia sa fi emis un decret la finalul procedurii de revocare, lucru pe care nu l-a facut, Constitutia prevazand in mod expres ca acesta isi exercita atributiile prin decrete.

 

Pentru a vedea continuarea îți trebuie un cont pe site și un abonament valid.

Sursa : www.juri.ro

Daca ai deja un abonament, te poti autentifica mai jos:

Am uitat parola

Atentie: Acest articol este destinat exclusiv abonatilor MonitorulJustitiei.ro. Utilizatorii pot descarca si tipari continut de pe acest site doar in pentru uzul personal sau fara scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de catre Legea nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare - privind dreptul de autor si drepturile conexe.

Curtea Constituţionala

CAUZE A CAROR VALOARE NU DEPASESC 1 MILION LEI – Inalta Curte, dezlegare de drept: “Hotararile pronuntate in apel ulterior publicarii in MOF a...
20 aug 2018 - ICCJ

Prin Decizia 52 in dosarul 866/1/2018, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul competent sa judece recursul in interesul legii - a luat in examinare sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, care, prin incheierea de sedinta de la data de 21 martie 2018 data in Dosarul nr. 41.380/299/2016, a solicitat pronuntarea unei hotarari prealabile cu privire la urmatoarea chestiune de drept: "Dispozitiile art. 147 alin. (4) din Constitutia Romaniei si ale art. 27...

Klaus Iohannis si Parlamentul, ping-pong cu legile adoptate. Actele normative trimise de presedinte la reexaminare | Cate legi au fost contestate...
16 aug 2018 - Curtea Constituţionala

Presedintele Klaus Iohannis a trimis, in ultimele sase luni, 12 legi la reexaminare in Parlament, iar de 34 ori a contestat la Curtea Constitutionala a Romaniei, proiecte importate de lege, cum ar fi modificarea Codului Penal sau statulul alesilor locali, rezulta dintr-o analiza facuta de MEDIAFAX.Proiectul de modificare a Legii 304/2004 privind organizarea juridica, initiat de parlamentari PSD si ALDE, a avut un drum lung pana a fi promulgata, pe 19 iulie. La finalul anului, presedintele...

Klaus Iohannis si Parlamentul joaca ping-pong cu legile tarii. Actele normative trimise de presedinte la reexaminare/ Cate legi au fost contestate...
16 aug 2018 - Curtea Constituţionala

Proiectul de modificare a Legii 304/2004 privind organizarea juridica, initiat de parlamentari PSD si ALDE, a avut un drum lung pana a fi promulgata, pe 19 iulie. La finalul anului, presedintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constitutionala asupra neconstitutionalitatii acestui proiect de lege. In ianuarie, a venit randul a 51 de deputati din partea USR, PMP, minoritati si neafiiati sa depuna obiectie de neconstitutionalitate la CCR. Dupa ce a trecut din nou prin comisii si prin cele...

CCR va discuta pe 12 septembrie sesizarea presedintelui in cazul concediului luat de Viorica Dancila
14 aug 2018 - Curtea Constituţionala

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) va dezbate pe 12 septembrie sesizarea presedintelui Klaus Iohannis privind un conflict juridic de natura constitutionala in relatia cu prim-ministrul in legatura cu concediul luat de Viorica Dancila, au declarat surse din CCR....

CCR se va pronunta pe 12 septembrie asupra conflictului intre Presedintie si Guvern
14 aug 2018 - Curtea Constituţionala

"Cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Prim-ministrul Romaniei si Presedintele Romaniei, formulata de Presedintele Romaniei la data de 3 august 2018 si care constituie obiectul Dosarului nr.1235E/2018, va fi dezbatuta in sedinta de judecata din data de 12 septembrie 2018, ora 12", se arata intr-un anunt publicat, marti, pe site-ul Curtii Constitutionale. Viceprim-ministrul Paul Stanescu a exercitat, in perioada 6-13 august, atributiile...